Ćwiczenie 1

Tytuł: Na początek – rozróżnienie ról asystenta rodziny

Cel ćwiczenia: Zrozumienie, czym jest, a czym nie jest asystentura rodziny, poprzez klasyfikację i refleksję nad różnymi zadaniami oraz rolami, pozwala lepiej zarządzać odpowiedzialnością za wykonywanie zadań przypisanych asystentowi rodziny.

Instrukcja: Do wyboru mamy szereg wyrazów lub zwrotów. Przeczytaj każdy z nich i przyporządkuj go do odpowiedniej kolumny: „Czym jest asystentura rodziny?” lub „Czym nie jest asystentura rodziny?”, w zależności od tego, czy dotyczy asystentury rodziny, czy nie.

Przeanalizuj swoje odpowiedzi, a następnie zapoznaj się ze wskazówką.

Cechami charakterystycznymi asystentury rodziny są towarzyszenie rodzinom w rozwiązywaniu problemów życiowych. Praca asystenta z rodziną polega na pobudzaniu aktywności, inspirowaniu oraz motywowaniu ich do zmian. Praktyka pokazuje jednak, że asystentura rodziny jest w niektórych środowiskach błędnie rozumiana jako profesja, której celem jest kontrola, monitorowanie, narzucanie zadań i egzekwowanie ich wykonania. Takie podejście jest niezgodne z pierwotnymi założeniami asystentury rodziny.

Dalej