Ćwiczenie 1

Tytuł: Korzyści i ryzyka dzielenia się informacjami o sobie

Cel ćwiczenia: Zrozumienie korzyści i ryzyka związanych z dzieleniem się informacjami o sobie w pracy asystenta rodziny, a także pobudzenie do refleksji i dostarczenie wiedzy na ten temat.

Instrukcja: Zapoznaj się z dwiema wersjami tej samej historii. Po każdej z nich wykonaj krótkie zadanie pisemne, polegające na refleksji na temat przedstawionych treści. Na koniec wypisz korzyści i ryzyka, które mogą wynikać z dzielenia się informacjami o sobie w pracy z rodziną i zapoznaj się ze wskazówkami, które pomogą Ci lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia.

Wersja 1:

Klientka: Jasiu sprawia kłopoty w szkole. Często bije inne dzieci i nie słucha nauczycieli. Ola ma koszmary i problemy ze snem. W ciągu dnia jest marudna. Ola jest też bardzo nieśmiała, nie ma przyjaciół i przez to jest samotna. Mam też problem z codziennymi sprawami. Rano trudno nam wstać, zjeść śniadanie i przygotować się do szkoły i przedszkola. Często kończy się to krzykami i płaczem. Po południu jest podobnie – odrabianie lekcji i przygotowanie się do snu to dla nas ogromny stres.

Asystentka: Ja byłam w takiej samej sytuacji! Też miałam problemy z dziećmi. Myślałam, że to nigdy się nie skończy. Proszę sobie wyobrazić, że każdego dnia to była walka, i to nierówna. Ja w pośpiechu, żeby wysłać je do szkoły, a z tyłu głowy myśl, że mogę się spóźnić do pracy. Do tego te telefony ze szkoły… Boże, jak ja się cieszę, że mam to już za sobą.


Wersja 2:
Klientka: Jasiu sprawia kłopoty w szkole. Często bije inne dzieci i nie słucha nauczycieli. Ola ma koszmary i problemy ze snem. W ciągu dnia jest marudna. Ola jest też bardzo nieśmiała i nie ma przyjaciół, przez co jest samotna. Mam też problem z codziennymi sprawami. Rano trudno nam wstać, zjeść śniadanie i przygotować się do szkoły i przedszkola. Często kończy się to krzykami i płaczem. Po południu jest podobnie – odrabianie lekcji i przygotowanie się do snu to dla nas ogromny stres.

Asystentka: (aktywnie słucha)

Klientka: Wiem, że to trudna sytuacja, że nikt inny nie ma takich problemów, a tylko ja sobie z tym nie radzę. Czuję się bezradna.

Asystentka: Słyszę, że to dla Pani bardzo trudne i że czuje się Pani osamotniona. Chciałam powiedzieć, że choć moja sytuacja była inna, to i ja miałam trudności wychowawcze z moimi dziećmi i też czułam się bezradna. Jeśli chciałaby Pani, mogę podzielić się tym, jak udało mi się rozwiązać tę sytuację.

Korzyści i ryzyka jakie mogą wynikać z podzielenia się informacją o sobie dla pracy z klientką

Dalej