Ćwiczenie 1

Tytuł: Konstruowanie planu pracy z rodziną w oparciu o jej potrzeby, wartości i marzenia

Cel ćwiczenia: Poznanie metod konstruowania planów pracy przez asystentów rodziny wspólnie z rodziną.

Instrukcja: Przeczytaj trzy przykłady ilustrujące sposoby, w jakie asystenci rodziny wspólnie z rodziną tworzą plany pracy. Następnie odpowiedz na kilka pytań i zapoznaj się z sugestiami, które mogą pomóc Ci lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia.

Przykład 1

Formułowanie celów rodziny w oparciu o jej wartości – w procesie pomagania asystent rodziny koncentruje się na realizacji zamierzeń rodziny wynikających z jej systemu wartości i przekonań:
„Ważne jest to, żeby spojrzeć z perspektywy klienta, przez pryzmat jego życia. Czasami muszę się przestawić i zrozumieć, że to, co dla mnie jest dobre, niekoniecznie sprawdzi się w przypadku rodziny. Nie zawsze moje rozwiązania są odpowiednie dla klienta, dlatego warto spojrzeć w przeszłość i przyszłość rodziny, aby znaleźć coś, co może zadziałać. Pracujemy na ich wartościach, a nie na moich. Gdybym narzucała swoje wartości, byłoby to wymuszanie, bo jestem zupełnie inna niż moi klienci”.

Przykład 2

Formułowanie celów rodziny na podstawie jej marzeń – asystent rodziny, zamiast pytać: „Co rodzina chciałaby zmienić w swoim życiu?”, zadaje pytanie o marzenia:
„Gdy pytałam, co chcą zmienić, często nie potrafili odpowiedzieć. Mówienie o marzeniach przychodzi im łatwiej niż określanie celów, które chcieliby osiągnąć lub do których chcieliby dążyć”.

Przykład 3

Formułowanie celów rodziny na podstawie jej potrzeb – w doświadczeniach niektórych asystentów to potrzeby, a nie problemy, stają się punktem wyjścia do pracy i są zaspokajane w pierwszej kolejności, nawet jeśli budzi to sprzeciw innych specjalistów:
„Zawsze pytam, czego oni potrzebują. Nam może się wydawać, że ta osoba potrzebuje wsparcia w zakresie budżetu domowego, ale według niej najważniejsze jest wsparcie w opiece nad dziećmi. Zawsze zaczynamy od tego”.

Dalej