Ćwiczenie 3

Tytuł: Strategia radzenia sobie z oporem

Cel: Zapoznanie się z jedną ze strategii radzenia sobie z oporem.

Instrukcja: Zapoznaj się z historią rodziny i przykładem zastosowania jednej ze strategii radzenia sobie z oporem przez asystenta rodziny.

Asystentka rodziny pracuje z Panią Joanną, samodzielną matką dwóch synów: Kuby (8 lat) i Jasia (6 lat). Pani Joanna została poproszona przez pracownika socjalnego o zakup czujnika dymu do mieszkania, a na ten cel otrzymała środki finansowe. Mimo upływu kilku tygodni, nie zrealizowała tego zadania. Podczas wizyty asystentka zapytała:

Asystentka rodziny: Pani Joanno, co jest dla Pani najważniejsze w życiu?

Pani Joanna: No, dzieci – chłopcy i ich bezpieczeństwo.

Asystentka rodziny: A co mogłaby Pani zrobić w domu, aby zapewnić im bezpieczeństwo?

Pani Joanna: Nie wiem… Chyba to, że będę pilnować, że chodzą do szkoły, że kupię im buty, że mają ubrania.

Asystentka rodziny: A czy chłopcy czują się bezpiecznie w domu?

Pani Joanna: Wydaje mi się, że tak.

Asystentka rodziny: A czy mogłaby Pani rozejrzeć się po mieszkaniu i spojrzeć na ściany?

Pani Joanna: No, są strasznie okopcone od dymu.

Asystentka rodziny: Za chwilę zacznie się okres grzewczy. Jak Pani myśli, czy chłopcy mogą czuć się bezpiecznie w takim domu?

Pani Joanna: No, nie.

Następnego dnia Pani Joanna kupiła czujnik dymu.

Asystentka odwołała się do wartości związanych z bezpieczeństwem dzieci, które są kluczowe w życiu Pani Joanny. Te wartości stały się wewnętrzną motywacją Pani Joanny do podjęcia działania. Aby pomóc jej zrozumieć te wartości, asystentka zadała pytanie o to, co w życiu rodziny jest najważniejsze.

Dalej